Hoe wij werken
Triage
Als je de praktijk belt, dan krijg je als eerste een assistente aan de telefoon. Zij maakt o.a. de afspraken en weet het antwoord op veel praktische vragen, bijvoorbeeld over verwijzingen en recepten.
Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden waarom je belt. Zij beoordeelt met behulp van vragen de ernst van de situatie en de afhandeling. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met je informatie om te gaan.
Aanmelden als patiënt
Groepspraktijk Huizen kan je niet direct plaatsen als nieuwe patiënt. Vul het inschrijfformulier in als je je wilt aanmelden voor de wachtlijst.
Je kunt aangeven of je voorkeur hebt voor een mannelijke of vrouwelijke huisarts. Wij houden ons aan de landelijke richtlijn van maximaal vijftien minuten aanrijtijd. Als een van onze artsen weer plek heeft voor nieuwe patiënten, neemt de administratie contact met je op per mail. Je hoeft dus tussentijds geen contact op te nemen over de wachttijd van de wachtlijst. Mocht je bij nader inzien afzien van inschrijving op de wachtlijst, wil je het ons dan laten weten?
Voor iedereen van veertien jaar en ouder geldt een identificatieplicht. Breng daarom je paspoort, rijbewijs of ID-kaart mee naar je eerste bezoek aan de praktijk. De zorgverzekeraar accepteert inschrijving alleen na identificatie.
Uitschrijven als patiënt
Als je van huisarts verandert, moet je je bij Groepspraktijk Huizen via het uitschrijfformulier uitschrijven.
Na ontvangst van het formulier, zorgen wij voor een veilige overdracht van je medisch dossier.
Wij vragen je om, vier weken na het invullen van het uitschrijfformulier, bij je nieuwe huisarts te informeren of je dossier daar is aangekomen.
Administratieve zaken
Heb je een administratieve vraag of wil je een wijziging in je gegevens doorgeven? Gebruik dan onderstaand mutatieformulier.
Laboratoriumuitslagen
Wij hebben een eigen laboratorium voor eenvoudig bloed- en urineonderzoek. Je kunt er na overleg met je huisarts of een praktijkmedewerker terecht. Je kunt het bloed- en urineonderzoek via een e-consult bij je huisarts aanvragen. Kom je voor controles bij de praktijkondersteuner dan vraagt deze het labonderzoek voor je aan. De praktijkondersteuner bespreekt de uitslag met je in een volgend consult.
Je kunt de uitslagen van onderzoek dat is aangevraagd door je huisarts of praktijkondersteuner van de groepspraktijk ook terugzien in de app MedGemak. De uitslagen van onderzoeken die zijn aangevraagd door het ziekenhuis Tergooi kun je terugzien in het patiëntenportaal van Tergooi.
Urineonderzoek
Openingstijden laboratorium: ma. t/m vr. 8.00-12.30 uur en 13.30-16.30 uur.
Lever de urine ’s ochtends vóór 10.00 uur in bij het laboratorium. Je kan hiervoor gratis een potje afhalen bij de balie. Er ligt bij het laboratorium een formulier dat je ingevuld bij het potje moet inleveren.
Instructie voor het opvangen van je urine:
Veeg de vagina (van voor naar achter) of penis met een vochtig washandje schoon. Gebruik hierbij geen zeep.
Bij vrouwen: spreidt de schaamlippen bij het plassen, zodat de urine niet langs de huid loopt.
Bij mannen: schuif de voorhuid iets terug, zodat de urine hier niet langsloopt.
- Je begint met plassen in het toilet en houdt na enkele seconden de opvangbeker of het steriele potje onder de urinestraal.
- De urinestraal die je na de eerste seconden produceert geeft voor dit onderzoek de schoonste, best te beoordelen urine (midstream urine).
- Lever het potje met de ingevulde vragenlijst vóór 10.00 uur in bij de groepspraktijk.
Onze dienstverlening kan altijd beter
Heb je een klacht, tip of compliment? Laat het ons weten en help zo onze dienstverlening te verbeteren. Als je een klacht hebt over je behandeling dan zou het fijn zijn dat je dit met ons bespreekt. Dan kunnen wij proberen het voor je op te lossen. Maak een afspraak met de betreffende huisarts en/of de manager van de praktijk. Via het klachtenformulier kun je je klacht schriftelijk indienen.
Klachtenregeling WKKGZ
Is dit lastig voor je of kom je er met ons niet uit, dan kun je je klacht bespreken met een onafhankelijke en onpartijdige klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris zoekt samen met je naar een oplossing van je klacht of probleem. De klachtenfunctionaris kan proberen over de klacht te bemiddelen. De klachtenfunctionaris kiest geen partij en heeft daarom geen oordeel. Alles wat je de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.
Je kunt het klachtenformulier gebruiken op de website van SKGE. De klachtenfunctionaris is eventueel te bereiken via telefoonnummer 088 022 91 90.
Als je er met je huisarts en met bemiddeling door de klachtenfunctionaris niet uitkomt, kun je bij de geschilleninstantie huisartsenzorg een uitspraak over je klacht aanvragen. Deze onafhankelijke commissie bestaat uit een voorzitter (jurist), uit leden namens de patiënten en uit leden namens de huisartsen. De commissie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris die ook jurist is.
Het oordeel van de geschilleninstantie is bindend. Meer informatie kun je in de folder vinden in de wachtkamer en op www.skge.nl.
Gedragsregels 2024
Bij Groepspraktijk Huizen, Huisartsenpraktijk Bijvanck en Wijk Gezondheidscentra Huizen gelden de volgende gedragsregels:
- Iedereen is welkom in onze praktijk, ongeacht afkomst, religie, huidskleur, gender en seksuele voorkeur.
- Discriminatie, agressie, geweld en (seksueel) intimiderend gedrag worden niet getolereerd.
- Bespreek eventuele onvrede met je zorgverlener of de onafhankelijke klachtenfunctionaris.
- We voldoen aan de wet- en regelgeving voor huisartsenzorg.
- Respect en gelijkwaardigheid zijn de norm in onze omgang met elkaar.
- We accepteren en respecteren elkaars verschillen.
- Beledigend gedrag wordt niet getolereerd.
- Roken is nergens toegestaan binnen onze praktijk.
- Personen onder invloed van alcohol en/of drugs kunnen de toegang tot de praktijk worden ontzegd.
- We streven ernaar je zo snel mogelijk te helpen, waarbij spoedgevallen voorrang hebben.
- Het maken van beeldopnames zonder toestemming van de zorgverlener is niet toegestaan.
- Zonder geldige reden mag je niet in de praktijk aanwezig zijn.
- Met uitzondering van hulphonden zijn dieren niet toegestaan in de praktijk.
- Bij calamiteiten volg je de aanwijzingen op van de medewerkers van de praktijk.
Iedereen – ongeacht afkomst, religie, huidskleur, gender en seksuele voorkeur – is welkom
in onze praktijk.
Bij niet-naleving van deze regels kan de huisarts je de toegang tot de praktijk ontzeggen. In geval van diefstal, geweld of ander ongeoorloofd gedrag wordt aangifte gedaan bij de politie. De huisarts en medewerkers zijn niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van eigendommen.
Bedreigingen, beledigingen en grof taalgebruik worden beschouwd als intimiderend gedrag en worden aan de huisarts gemeld. De huisarts zal contact opnemen met de betreffende persoon om het gedrag te bespreken en maakt hiervan een registratie. Indien nodig wordt de politie ingeschakeld.
Aanhoudend agressief of gewelddadig gedrag kan leiden tot het beëindigen van de behandelovereenkomst.